Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den styrkede pædagogiske læreplan

Den styrkede pædagogiske læreplan

 

 Natur, ude liv og Science

Når vi undersøger , undrer os og er i naturen, er IT et vigtigt, her kan vi få svar på mange spørgsmål.

IT er vældig egnet til at synliggøre processer i naturen. Her er nogle enkelte eksempler : 

IPad Kamera

Kameraet på IPad kan bruges til at se hvad der sker når man sår forskellige frø.

Hvis du bruger timelap, så husk at sætte IPad én til ladning, så den ikke løber tør om natten og husk lys på det der er sået.

Slut af med at lav en video i Imovie, det kan ørneflok børnene godt være med til.

- Så karse – tag billede hverdag eller lav timelap

- Så karse en med vand, en uden vand. Hvad sker der? dokumenter med dagligt billede eller timelap. Lav evt video i Imovie.

- Så pralbønne i gennemsigtig flaske, dagligt billede eller timelap

- Find et træ/busk på legepladsen og tag et billede med et fast interval og følg årstiden, lav en video på Imovie

- Grankogle tør åben, puttes i vand se hvad der sker (timelap)

 

Snegle væddeløb

Sæt sneglene på midten, tegn en cirkel som målstreg, kig også på sneglesporerne. Film forløbet eller tag en masse billeder og lav en video i Imovie

Edderkop i terrarie

Se hvordan den spiser(fluer) og drikker (natursvamp), laver spind. Tag billeder/timelap og lav en video i Imovie

Lad børnene gå på jagt efter forårstegn og tag billeder med Ipad og lav sammen en video i Imovie bagefter. Børnene kan evt. indtale hvad de ser.

Vand

- Flyt vand fra en beholder til en anden med en bommuldsklud, lav en timelap film, snak om hvad der sker.

- Tag en snebold ind – hvad sker der? (Timelap film)

- Blomster i vase – tilsæt farve til vandet eller se hvordan de visner (timelap film) lad børnene indtale hvad der sker på filmen.

 

Mikroskob

Undersøg forskellige materialer, frugter, hud. Kun fantasien sætter grænsen

Apps til IPad

- MarcoPolo Weather

En app hvor man kan vælge forskellige slags vejr, og se hvad der sker når det f.eks. Sner, regner eller stormer. Man kan skifte tøj på karakteren i spillet, og opdage hvad der sker når man står i vintertøj når solen skinner. Sjov og lærerig app, hvor man som voksen kan snakke med barnet om det der sker på skærmen.

- Menneskets krop af Tinybob

 

Appen introducerer børnene for hvad menneskekroppen består af og hvordan den fungerer, fortalt på børneniveau. Man kan trykke på forskellige dele af kroppen og opdage hvordan hjertet slår eller hvor mange knogler man har i kroppen. Lærerigt spil for de fireårige og opefter.

Kortlægning af børnehavens natur og udeliv. I øjeblikket og hen over året.

Her skal der bruges ipad og dyre/plante genkendelses apps.

Børne grupper får udleveret ipads og tager billeder af alle de forskellige planter de kan finde, stort som småt.

Så sætter en voksen sig ned med gruppen og finder ud af hvilke ting børnene selv ved hvad er. Næste trin er at finde ud af hvilke plante det er de ikke kender og finde svaret på nettet eller i en app. Feks. INaturalist. Og tage en snak om det.

Så kan det kortlægges hvor i børnehaven, man kan finde de forskellige planter.

Samme setup bruges med dyr, biller larver etc. Evt kan der tages billeder af fuglene der kommer forbi også.

Der kan printes billeder ud af dyr og planter og sættes på børnehave kortet.

Denne ide kan gentages senere for at se forskelle og udvikling. 14

 

Krop, sanser og bevægelse

Flere eksempler på brug af IT i arbejdet:

Outdoor Big point Modul 5 i Digiteket

Big Points er super sjove både til udendørs leg og som vægstationer, indtal dagens aktiviteter eller tag dem ud til fysiske aktiviteter, der kan indtales op til 30 sekunders tale.

Big Point er vandtætte

- QR koder hænges op på legepladsen (lamineret), ved hver QR kode er der en ny bevægelses opgave

Apps til IPad:

- Kamera app

 

Film hinanden i bevægelse, rulle/trille ned af bakke, ruchebane, hoppe i vandpytter, løbe m.m. lad børnene lave en bevægelses film, hvad kan de godt lide at lave?

- Facetime

- Skybe

 

. App’s til at kommunikere med, men man kan udvikle mange lege, ved at være forbundet, fx

Tampen brænder, gæt hvad det er, Labyrindt mv. Her skal bruges 2 Ipads

- Reverser app

 

Viser optagelsen baglæns, lad børnene filme hinanden når de triller ned af en bakke, hopper ned fra en stol, rucher. Snak om hvad der sker.

- Rend og hop med Ida

 

(OK Monkey)

”Rend og hop med Ida” kan hjælpe pædagoger såvel som forældre, med at igangsætte motoriske aktiviteter. Materialet er udformet til børn mellem ½ - 3 år. Aktiviteterne stimulerer barnets primære reflekser og styrker deres motorik.

- Mindfulness for Børn

 

(Godnat og sov sødt meditation)

Appen indeholder forskellige guidede meditationer, som kan laves af de større børnehavebørn. Kan kombineres med en fysisk krævende aktivitet hvor pulsen kommer op, og efterfølgende afslutter man med børnemeditation som afslapning.

- Menneskets krop af Tinybob

(Tinybob Inc.) 15

Appen introducerer børnene for hvad menneskekroppen består af og hvordan den fungerer, fortalt på børneniveau. Man kan trykke på forskellige dele af kroppen og opdage hvordan hjertet slår eller hvor mange knogler man har i kroppen. Lærerigt spil for de fireårige og opefter.

Dagens UV indeks:

Kræftens bekæmpelse

App til at tjekke det daglige uv-indeks. Rigtig god til når man skal på tur eller på legepladsen om sommeren.  

 

Kommunikation og sprog

Lyd optage Klemmer: Modul 11 i Digiteket

Lyd/billede. Brug forskellige emner: form, farve, natur, venner, hverdags ting, brug fantasien.

Apps til IPad:

- Book Creator for IPads

(Red Jumper limited)

- Storry Creator – Easy story Book maker for kids

 

(Innovative mobile Apps)

I begge apps kan man skabe sin egen digitale bog med billeder, tekst og lyd. Måske et leksikon over dyrene på legepladsen eller billeder af ens favorit-steder i børnehaven? Kun fantasien sætter grænsen for emnet.

”Book Creator” er for de lidt større børn, hvor ”Story Creator” er lidt nemmere at bruge for de yngste.

- Bla|Bla|Bla

(Lorenzo Bravi)

Denne app er designet til taleterapi, og er især god til børn mellem 0 - 3 år og autister. I appen kan man vælge forskellige ”ansigter” der reagerer når man snakker. ”Ansigterne” bevæger sig forskelligt, alt efter om man snakker højt eller lavt. Man kan derfor øve sig i forskellige betoninger i sproget med denne app.

- Baby lær sprog

 

(Den sjove måde at lære)

Appen indeholder forskellige læringsspil, som hjælper barnet med at lære nye ord og styrke dets sproglige færdigheder. Kan styrke sproget hos de mindste børn, man kan samtale om bil-lederne på skærmen med de større børn og tosprogede børn kan få udvidet deres ordfor-råd i arbejdet med appen.

- Trylledrikken: Troldens grotte

- Udtaleappen

(Speak App Aps)

Begge apps omhandler det at skelne lyde fra hinanden og har fokus på at træne hørelsen.

”Trylledrikken: Troldens grotte” har mest fokus på forskellige lyde for at træne hørelsen og ens auditive hukom-melse. ”Udtaleappen” har mere fokus på sproglig udtale og er designet til børn med udtalevanskeligheder.

Begge apps kan bruges af flere børn på samme tid, så de kan hjælpe hinanden.  

- Træn dit øre

”Træn dit øre” minder om de to ovenstående apps, men er for de største børnehavebørn.

I appen træner man barnets opmærksomhed på sproglige enkeltlyde. F.eks. Skal man matche to billeder, hvor motiverne rimer.

- Bogstaver

Appen ”Bogstaver” er til de største børnehavebørn og træner deres kendskab til bogstavernes navne og lyde, store og små bogstaver samt vokaler og konsonanter. 

Kunst og kultur

Mulighederne er uendelige.. Her brugt til temaet kunst og kultur

Apps til Ipad:

- Puppet pals HD Director´s pass:

 

(Polished Play, LLC.)

App hvor man kan lave sit eget teaterstykke. Der er nogle figurer i forvejen man kan bevæge på skærmen og optage stemmer til, ellers kan man sætte sit eget billede ind og bruge det i ens teater-stykke.

- Kamera app

 

Lad børnene tage selfi i små grupper, print billedet ud og brug det til garderobeplads billede, eller lav en stor billede væg, tal om billederne, hvad er en god self ?

Gentag aktiviteten med mellemrum og se udviklingen.

- Paper by FiftyThree

 

(FiftyThree, Inc.)

I ”Paper by FiftyThree” kan man tegne og male, ligesom på et rigtigt stykke papir. Forskellen er, at man her kan fortryde hvis man tegner forkert. Kan være en god app at øve sig i, for børn der ikke har lyst til at male pga frygten for ”fejl”.

- ArtRage

Tegne / male simulerings app. Kan simulere farvetyper, papir typer og meget, meget mere.

Kultur, æstetik og fællesskab og it

Ide:

For at vi, både børn og voksne kan få indblik i hvad der betyder noget for børnene i børnehaven.

På skift får man en børneipad med hjem. I en til to dage.

I denne tid skal der tages billeder af ting, personer, dyr, steder etc. Der betyder meget for det barn, deres valg, og så udvælges der 10 til 15 billeder(derhjemme) som så kommer med tilbage i BH.

I en samling, enten hele stuen eller den lille gruppe. Vises billederne frem og barnet kan fortælle om dem og måske hvorfor de er valgt (vi kan som voksne hjælpe med opklarende spørgsmål).

På denne måde får vi/de andre børn et indblik i barnets verden og tanker, kultur forskelle og der kan snakkes og fortælles og måske forstås noget mere om hindandens kultur æstetik og fælleskab.  

 

Børnefællesskaber

Bee- og Blue-Bots Modul 17 i Digiteket

3 små kodelege med BeeBots

I denne aktivitet skal vi lege med BeeBots. De tændes i bunden og kodes ved at indtaste komandoer oven på skjoldet. Hvis man taster ”forkert” kan man bruge X til at slette kode sekvensen man har indtastet.

Materialer: Beebots, godt humør, lego dublo togvogne og klodser, bold, billeder af frugt og en kvadratisk plade

Leg 1 (toget)

3-4 personer placerer sig i hvert sit hjørne af pladen. Hver person får en genstand. En (lego dublo) togvogn hægtes på en BeeBot. Herefter skal de ved hjælp af BeeBot og togvogn sende en genstand til hinanden

Leg 2 (fang frugten)

Et startfelt defineres. Et billede af en frugt placeres i en vilkårlig firkant. Nu skal en BeeBot bruges til, at fange frugten. Legen kan evt. udvides med, at spænde en togvogn på, hver gang BeeBot fanger en frugt. Så bliver det lidt som klassikeren Snake.

Leg 3 (fodbold)

Et mål opstilles i den ene ende af pladen en bold placeres i en firkant. BeeBot skal nu bruges til, at ramme bolden så den triller i mål

Apps til Ipad:

- App (måske pic collage!) Hvor børnene tager billeder af forskellige kropsdele og i fællesskab skal sammensætte et helt menneske (for de største børn)

- Tage en masse billeder af forskellige emner og lave en film sammen i Imovie (emner kunne være sjove steder på legepladsen, natur, inde leg, (for de største børn), madpakken, dokumentation fra en tur m.m.)

 

- Whats missing here?

 

(Appp Media UG

Denne app er en kimsleg på dansk, trods det engelske navn. Der er forskellige ting på skærmen, og man skal udpege den ting som mangler. Kan være med til at træne barnets hukommelse. Man kan spille alene eller spille to mod hinanden, hvor det gælder om at være hurtigst. 20

 

r vi børnene muligheder for at opleve nye relationer, give udtryk for tanker, følelser og forventninger til det som venter i HFO og skole.

I Ørneflokken kan børnene øve sig i de færdigheder, de skal mestre, når de skifter til nye rammer og fællesskaber; såsom lytte, hjælpe og give plads til hinanden, se hinandens styrker, samarbejde, praktiske opgaver, modtage kollektive beskeder og vente på hinanden. 28

 

Børnene skifter fra børnehave til HFO – I Ørneflokken udfordrer vi børnene til at forsøge sig i nye fællesskaber, møde nye og anderledes udfordringer med nysgerrighed og åbenhed.

Ørneflokken skal ikke mindst ses som en sjov og anderledes aktivitet i børnenes børnehaveliv, hvor vi leger og øver os i at være et selvstændigt menneske.

 Personlig og social udvikling

Vi har i en årrække arbejdet meget med det relationelle børn og børn imellem, og barn /voksen.

Ikke mindst fordi vi med jævne mellemrum møder barnet der… tilsyneladende… går fra konflikt til konflikt, som ingen vil lege med, som driller og ødelægger de andres leg. Børn der er ude af fællesskabet, som gør det bedste de kan, uden at det er godt nok. Disse børn er blot et symptom på hvordan gruppedynamikken er kørt ad sporet, børnene synliggør mistrivsel hos hele gruppen.

Vi har set nærmere på disse børn og har vendt temaet mange gange ved supervision.

Vores arbejdet er grundlagt på få tydelige principper:

Vi skælder ikke ud, ud fra følgende betragtning: Børn er mennesker under oplæring, og man kan ikke indhente nye kompetencer ved at blive skældt ud, men ved råd og vejledning, hvor man har tillid til sin ”mentor”. Og tør øve sig.

Vi har forholdt os til de voksnes placering i rummet: Der sidder altid en voksen på gulvet i VU. Det er tydeligt og italesat for børn og voksne, at de små kan sidde hos en voksne, der ikke flytter sig/forsvinder, gå ud og erobre, og komme tilbage i trygheden igen. Der er for nylig hængt en skematisk tegning op på vuggestue stuerne der beskriver de voksnes roller:

Den der sidder på gulvet må ikke rejse sig, idet de små børn har en sikker base som de kan være føle tryghed hos, og derfra gå ud og erobre verden. En anden medarbejder sørger for tørre næse, skifte ble, aktiviteter osv. Børnene overvåges i hele sovetiden af en voksen (som således har tid til andet arbejde). Det har haft en stor effekt på børnenes søvn kvalitet.

I børnehaven arbejdes der med de samme principper som vuggestuerne. Her vil den voksne dog typisk sidde stille i en leg/spil på en stol.

Vi tænker ikke børn som individer i gruppen, men som en del af fællesskabet. Når vi forholder os til et udsat barn, ser vi rutinemæssigt på hvor barnet er i fællesskabet. Børn der er inde i fællesskabet, udvikler meget sjældent en uheldig adfærd, der yderligere ekskluderer dem. En af tilgangene er: Et barn der er optaget af en aktivitet, føler sig som en del af fællesskabet, har ikke ”tid til ” at blive mobbet eller mobbe.

I praksis behandles alle børn ens, i ønsket om normalisering. Et barn der trækkes ud ad fællesskabet vil blive yderligere stigmatiseret. Børnene inviteres/styres ind i skiftende grupper, for at alle kan være sammen, og kliker undgås. Dette bestemmes af de voksne. De voksne tilbyder aktiviteter som de udsatte børn er særlig gode til, eller særlig interesseret i.

De ”søde” børn får ikke lov til mere, end de ”vilde” børn, – alle har ens regler = normalisering

Der arrangeres aktiviteter som mange eller få børn, kan deltage i. Børnene blandes i forskellige sammensætninger for at alle har et ens afsæt i fællesskabet.

Personalet tænker sig selv som den beskyttende faktor, og tilgangen ”at det er også de forældres skyld” er afskaffet.

Således, i den blå blomst: Børnefælles skaber og pædagogisk læringsmiljø.

I erkendelsen af ikke at have et kreativt værksted, greb vi muligheden for at udvikle et læringsmiljø – som både kan tilgodese børnefællesskaberne – og -en platform for Kultur, æstetik og fællesskaber.

Arresø Børnehus er et gammelt, lille hus. Vi ønskede os at indrette vores fællesrum til et fleksibelt læringsmiljø, som var foranderligt og kunne ryddes i tilfælde af behovet for et stort rum. Vi har fået speciel lavet skillevægge som enten kan rulles væk på hjul, eller skilles ad med umbargo nøgle. Ingen huller i vægge, gulve eller lofter. Rummet er ved at blive ændret til et ”lille bibliotek” Et indelukke med et hegn omkring, madrasser på gulvet og hylder ovenover til bøger.

Et rum der skal kunne indeholde Læse leg, konstruktionsleg og IT med et væghængt bord/bænke.

Et indelukke, omgivet af reoler med alverdens materialer til kreative aktiviteter, med to lange borde, inviterer til kreativitet. Hemsen inviterer til hvil og hygge ”på første sal” og udklædning neden under. I et hjørne står et udstillings skab.

 

Kunst og kultur

Vi har indrettet vores fællesrum til et foranderligt rum, med forskellige muligheder. Næsten alle møbler er flytbare på hjul. Derved kan rummet laves om til eet stort rum. Hermed et eksempel på vores tanker og overvejelser.

Mål for læringsmiljøet i fællesrummet:

Hvad skal det kunne?

Skal kunne invitere og inspirere børn og voksne. Nogle enkelte, små miljøer, hvor børnene er ”selvkørende”.

Miljø til ”læse leg”, som også kan bruges til f.eks. konstruktionsleg, samt IT rum.

Overskuelighed og orden på hylderne.

Aflastning af depot rum på stuerne, som så kan udnyttes til noget andet.

Hemsen bibeholdes. ”stue etagen” kan evt. indrettes til noget bestemt – udklædning?

Møbler, skærme og reoler skal være flytbare… og vælte sikre.

Ved møblering af reoler – undgås at der klistres tegninger op på foldevæggen.

At der hænges whiteboard tavler op med magneter. Og lyd dæmpende opslagstavle fra p stue, flyttes på væg eller bagside af reol.

Hvis personalet ønsker at afholde en aktivitet på egen stue, skal materialerne sættes på/hentes på et rullebord.

Miljøet skal kunne rumme den pædagogiske science tilgang. Aktiviteter der er emnestyrede, Aktiviteter hvor børnenes gruppedynamik er overskriften, Aktiviteter med emner som er politisk bestemt – kombinerede eller hver for sig.

Efter endt aktivitet sættes alle materialer på plads igen, dette for at undgå spredning af materialerne. Ellers får vi små depoter rundt omkring, som folk skal spilde tid på at lede efter.

Vi skal være opmærksomme på

Støjniveauet kan blive ret højt.

At de voksne sørger for at der er ryddet op efter aktiviteter.

Voksne skal sørge for at materialer opfyldes eller skrives på indkøbsliste.

Aftalte regler for benyttelse overholdes HELE TIDEN, og skal ikke bruge til f.eks. larmende børn der vil lege tonse lege. Men derimod bruges til at styrke gruppedynamikken i børnegrupperne.

Rummet/læringsmiljøet skal ikke bruges af børn uden følge med voksen, med mindre de er fulgt til en aktivitet. Og den voksne laver opsyn/sørger for oprydning osv.

Den voksne der har været ansvarlig for en aktivitet, sørger også for børnene får deres produkter med hjem. Eller de på anden måde, ryddes væk. 32

 

Læringsmiljøer der ikke skal bruges kreativt, skal bevares til de andre formål.

At Guldsmedestuen enten laver aktiviteter på egen stue – og kører det til tørring i kreativrum, eller laver aktiviteten i læringsmiljøet. (for øjeblikket er voksentoilettet blokeret af ”tørrestativ til malerier” på voksen toilettet. Der skal være åben adgang til håndbruser/bad. Voksentoilettet må ikke benyttes til opmagasinering).

De tre lærings stile

Empirisk læring: Erfaringen, sanseoplevelsen, opmærksomheden.

Den aktive udforskning af vores omgivelser ved at se, smage, høre, lugte og føle (vi kan smage vandet, mærke fornemmelsen på kroppen, lytte til lyden af vandets rislen, se vandet sprøjte osv.) Piaget, ”Man skal gribe, for at begribe”.

Æstetisk læring Symbolsk, kulturelt, kommunikativt.

En fortolkningsproces, hvor vi anvender et æstetisk symbolsk formsprog, til at bearbejde og kommunikere vores oplevelser af verden. (oplevelsen med vand, kan inspirere til lege havguder der kontrollerer oceanet, tegne frådende vandfald digte en sang, om hvor mærkeligt det er ikke at kunne klippe vand over).

Diskursiv læring Sproglig, analytisk og konceptuelt.

Et teoretisk, repræsentativt møde med verden. Rationel og nedtonet følelsesmæssigt, der tager udgangspunkt i logisk tænkning.

Analyse og fornuft (vi kan måle vands massefylde, analysere dets kemiske bestand dele og kategorisere det med formlen h2o.

 

Pædagogens rolle

Den voksens position: Vær altid opmærksom på pædagogens placering ift. barnet Foran, ved siden af, bagved.

”Sommerfuglen”

Sommerfuglen: Et pædagogisk og didaktisk redskab. Pædagogen bliver en gennemgående og aktiv spiller i børnenes møde med kunst og kultur. Vi tænker at denne model er en god rettesnor i mange sammenhænge!

Sommerfuglens vinge: 40% pædagogen forbereder og inspirerer børnene før besøget på f.eks. en kulturinstitution.

Sommerfuglens krop: 20% selve oplevelsen, f.eks. film teater museum m.m.

Sommerfuglens vinge: 40% efterbearbejdelse såsom leg, kreativt udtryk, sang, historie osv.

Projekt ”Mobiler”  

Fokusområde: kulturelle udtryksformer. Et eksempel på et projekt:

Vores overvejelser: alders spredningen er stor! hvordan kan vi lave noget som alle kan have glæde af. Det er besværlige materialer at arbejde med, der kan gå kludder i snore og ophæng. Matarialer kan være svære at klippe i osv. Skal det ”naturhistoriske aspekt” med i projektet, vi tænker ligevægt, tyngdekraft, optisk bedrag, bevægelse osv Kunne personalet få en opgave hver? Tematræet skal i brug med udendørs mobiler ! skal mobilerne op at hænge inden ferniseringen? skal værkstedet indrettes kun til mobileværksted så kun gr 1, 2 eller 3 kan arbejde ad gangen? (gr1 flytter deres høje stole med hver gang) At lave en projektplan som personalet ikke mister ejerskabet til.

Mål: At møde voksne der aktivt formidler kultur, og støtter dem i at eksperimentere med, øve sig i og afprøve sig selv i forhold til et bredt spekter af kulturelle udtryksformer . At opleve kunst så børnene selv kan improvisere, omforme og eksperimentere. At de daglige rutiner brydes af særlige kunstneriske arrangementer. Hvordan en form ændre sig/se forskellig ud, afhængig af hvilken vinkel den ses fra. Materiale kendskab. Oplevelsen af at have produceret noget som der skal passes på, oplevelsen af at få sit produkt beundret

At mange små ting/detaljer kan udgøre en helhed.

Midler : Kobbertråd, fiskesnøre, bidetang 3 stk, lodder, koblinger, ståltråd, krympeplader i A4 format, gips, kosteskaft 3 stk ophængt i kæder der kan reguleres, maling, prismer, dukketøj, sutter, bageforme, 34

 

akrylplader fra ”Panduro hobby”, bedre lamineringsmaskine der laver plasten mere stiv? hårtørrer (vh` s). Malene Frii vil lave kobber stænger eller vi kan købe en rulle og lave stængerne selv? låne vh` hulletang, ophæng til lofterne, kroge , tynde søm, kontortyggegummi.

Metoder: Billedinspiration fra kunstnere der har lavet mobiler. Grupperne arbejder individuelt med hver deres gruppe. Hvert barn laver mindst én mobile, og får den med hjem efter ferniseringen.

De voksne skal lave en mobile hver, der skal blive hængende i de forskellige rum efter projektet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inspirationstur til Louisiana

Dokumentation: Der tages billeder under forløbet , de færdige mobiler hænges op. Før ferniseringen, hvor der serveres en alkoholfri drik fra bowle og pindemadder m. m.

Vi ringer eventuelt til en lokalavis eller Frederiksborg Amt Avis.

Der laves et brev til forældrene.

Evaluering

Vi vil se om målsætningen blev opfyldt?

Havde personalet ejerskab til projektet?

Opdagede vi helt nye ting undervejs?

Havde børnene glæde af besøget på Louisiana, blev de stillet ind på ”en kunstnerisk kanal”?

Projekt:

Eventyr med Prinsesser, Prinser, Ridder og Kriger Prinsesser

Projekt.

Tidsrummet vil være i formiddagstimerne.

Temaer, under pædagogiske lærerplaner i forhold til mål for børnenes læring:

1) Alsidig personlig udvikling. 2) Sociale kompetencer. 3) Sproglig udvikling. 4) Krop og bevægelse. 5) Naturen og naturfænomener. 6) Kulturelle udtryksformer og værdier. 35

 

Undervejs i projektet ønsker vi at inddrage alle de forskellige temaer, for at kunne inkluderer børnenes forskellige tilgang til læring.

Mål:

Målet for projektet er, at børnene får kendskab og indsigt i forskellige former for eventyr, herunder både kropslig og intellektuelt. Dette ved at præsenterer børnene for eventyr gennem bøger, sanglege og rollelege. Samt drage eventyrs prinsesser og prinser til den virkelige verden, herunder ved at inddrage kongehuset.

Metode:

Vi vil i de kommende uger lave forskellige aktiviteter med børnene for at opnå disse mål, og aktiviteterne er følgende:

 Lave kroner, svær, skjold og banner

 

Disse fremstiller vi af karton og klipper dem ud, og pynter/maler, og som hænges op på stuen.

 Læse eventyr

 

 

 Kommunikation og sprog

Læseprojekt

Mål:

At de ældste børn præsenteres og får kendskab til det lokale bibliotek.

At der grundlægges en glæde og interesse for bøger

At de får styrket glæden ved at høre historier

At få underbygget den sproglige udvikling, både impressivt og ekspressivt

At opleve glæden ved selv at se i en bog

At lære at behandle bøger med ansvar og respekt

At øve sig på at være stille og koncentreret

Middel:

Vi vil låne forskellige slags bøger, f.eks højtlæsning, pege bøger osv

Vi vil bruge offentlig transport

Materialer til planche, fotoapparat, klippekort m.m.

Skabe et hyggeligt læse rum i personalerummet

Metode:

De 8 ældste børn vil få dette tilbud

Vi vil tage bussen til Skævinge bibliotek 1 til 2 gange om måneden. På biblioteket vil vi sidde og kigge i bøgerne. Når koncentrationen ikke rækker længere, vil vi benytte bibliotekets øvrige tilbud og faciliteter.

Vi vil låne 1 til 2 bøger pr barn.

Børnene vil blive delt i 2 grupper. 1 gang om ugen vil de blive tilbudt højtlæsning - af de lånte bøger - i personalets pauserum. Samt uforstyrret selv kunne læse/kigge .

Vi digte egne historier som vil blive nedskrevet

Dokumentation:

Vi laver en planche, samler børnenes egne historier til en lille bog og tager billeder af forløbet

Evaluering:

Vi vil evaluere ved første personalemøde efter afslutning af forløbet.

 

Nåede vi vores mål? Kunne børnene digte egne historier?

Var børnene for unge?

 

 Forældresamarbejde

Vores hus er kendt for at have en god atmosfære.

Vi hører ofte fra forældre, at de føler sig mødt med en oprigtig interesse og venlighed.

Forældre fornemmer den gode stemning kollegerne imellem, som har en afsmittende virkning på forældrene.

Er vores børn og familien udfordret, indkalder vi hurtigt til en møde.

Hvis der er et yderligere behov, afholder vi et møde hvor husets psykolog er tilstede.

Mødet holdes efter konceptet ”LØFT”.

Inden mødet:

1) Forældre eller vi har en bekymring

2) Bekymringen deles mellem forældre og pædagog

3) Der laves en dagsorden. ved mødet:

1b) Der tales om det der fungerer

2b ) det vi gerne vil have sker

3b ) Der træffes aftaler

4b) Der holdes opfølgende møder en gang om måneden

 

 

Motorik projekt

 

Mål: At give børnene viden, erfaring og oplevelser med motorisk udfoldelser og sanseopleverser. I den forbindelse vil vi lære børnene at bruge kroppen på forskellige måder. Vi vil dels bruge børnehaven og dels naturen til bevægelsesmæssige udfoldelser og sansemæssige oplevelser.

Midler: Vi vil blandt andet bruge forskellige ting til motoriske udfoldelse og sanseoplevelse, fx balancebom, faldskærm, bolde, tov, musik, sanglege røre ting og smage med lukkede øjne og motorisk bevægelse til musik med Camilla Noah og Lucas mor. Når vi er på tur vil vi også tænke projektet ind. Vi tager løbende billeder. Tager offentligt transport.

Metode: Vi vil snakke og introducere børnene for projektet. I nogle af aktiviteter vil børnene være delt op i gruppe efter alder og andre aktiviteter vil vi være stue opdelt, men de ældste elefantbørn vil være med på elg- eller hvalstuen og de yngste elefantbørn vil være aktiviteter på stuen. På denne måde vil vi bedre kunne ramme og udfordre det de kan og det som de er på vej til at kunne eller det som de synes er lidt grænseoverskridende, fx at dreje rundt og blive svimmel.

Fra 1. februar og til 30. april vi vil arbejde med projektet ved at dele det op, så vi i ca. to uger af gange har den samme aktivitet med børnene.

Fra 1. maj og til 8. juni vil vi gennem gå/genopleve de lege og aktiviteter vi har lært og slutter projektet af til sommerfesten d. 8. juni fra kl. 16.00 til 19.00. Hvor I forældre deltager sammen med jeres børn.

Efter hver aktivitet vil vi lave afslapning med børnene fx ”bjørnepoter/børnebank” (går sammen to og to og klapper hinanden på ryggen), massere hinanden på ryg og skulder.

Dokumentation: Foto hæfte med billeder og beskrivelse.

To gange om ugen vil vi arbejde med projektet. Det bliver fast hver mandag fra kl. 10.00 til 11.00 og den anden dag vil bliver oplyst om på stuerne.

På stuerne kan I løbende holde jer informeret ved at se opslagene, så I ved hvilke aktiviteter vi laver med børnene og hvornår.

Ideer til Motorik og sanse aktiviteter

Sanselege:

Puste sæbebobler, puste fjer, tygge tyggegummi

Fodbad og creme fødderne ind (lege zoneterapeut), rede hår o. lign.

Prutte-sang, øjne øre næse mund

Trylledej, modellervoks, kridt tegning, lave fodaftryk gående med maling, lave

 

puste billeder

Kims leg

Bind for øjnene og mærke på ting

 

Løb:

Stafet, sækkeløb, æggeløb (med rasle æg)

Hvad er klokken hr. løve, alle mine kyllinger

Løbe over hinanden mens nogle børn ligger ned

Forhindringsbane

 

Boldlege:

 Dåsekast

 Kaste til hinanden

 Badebolde, puste til bordtennisbold

 Kaste bold i en spand

v Stå på række med spredte ben – bukke sig og sende bolden gennem benene

v Stå på række efter hinanden – dreje og sende bolden videre til den som står bagved

 Stikbold med ørneflokken

 

Styrketræning:

Vægtløftning med spande med sand i

 Tovtrækning

 Snyde vægte, vægte lavet af vandflasker

 Gå trillebør, krabbegang

 Arm/mavebøjning

 Presse arm mod døråbning

 

Traditionelle lege:

 Faldskærm

 Inden på min mave, gå med Fido på hovedet

 Bro, bro brille, Bjørnen sover, Jeg gik mig over sø og land, Tornerose

 Leg – tegninger med hoppe/hinke/sprællemand. En løber hen og vælger en af tegningerne alle børn gør det som der er på tegningen.

 

Afslapning:

v Meditation, børneyoga 

v Pizza-bager, kroppen bliver tung projektet og laver forskellige former for

v Boldmassage, massage bevægelse til musik med børnene.

v Børnebank/bjørnepoter